tisdag 26 maj 2009

Gaaaah!!!

Gaaaah! GAAAAAAAAAAAAAAH!!!!
Tentaångest - var ääääääär du?! Kom till mig och rädda mig från fördärvet.

Smått hektisk början på veckan med traumaföreläsningar från tidig förmiddag till sen eftermiddag. Trauma är aaaaaaaaskul och jag blir helt till mig av extas när jag tänker på att det där är också något jag kan göra i framtiden. Men som alltid, så har föreläsare en tendens att göra allt trevligt till ett olidligt helvete och den förbannelsen har även inkluderat traumaföreläsningar.

Vilket för mina tankar till det här med föreläsningar. Jag förstår inte hur folk tänker när dem gör sina PPP (power point presentationer). Det är förskräckligt dålig kvalitet på föreläsningar och framförallt läkare på Akademiska (och troligtvis alla andra universitetssjukhus runtom i detta bananformade land) har en tendens att inte ha någon som helst distans till sitt område av expertis. Visst är det möjligt att klämma in alla studier om per rectum (finger i stjärten) på en slide... Men det behöver inte betyda att man SKAAAAA göra det.

Jag ser på läkarprogrammet som en grundutbildning i medicin, som ska utbilda människor i att bli bra AT-läkare/Läk-vik... Alltså lära oss vad vi absolut inte får missa, alla vanliga sjukdomar och deras behandling, samt var vi ska vända oss för vidare handläggning och/eller kunskap om ett tillstånd. Jag vill kunna ta hand om en patient som kommer in med en akut hjärtsvikt på akuten i nån by ut i bushen och skiter fullständig i hur många procent av patienter som skiter för sällan som ökar risken att få akut hjärtsvikt med 3,78% (nu hoppas jag att det är ett insignifikant samband mellan dessa två faktorer). Skulle, Gud förbjude, jag få för mig att det är information som skulle berika mitt yrkesliv (och kanske privatliv) så räcker det med att jag vet var jag kan slå upp denna livräddande (NOT!) info.

F ö så väntar jag på att tentaångesten ska slå in så jag kan börja plugga. Men ack, nej. Inte här inte. Ingen ångest, ingen panik. Bara apati. Måste faktiskt för en gångs skull erkänna att jag känner mig inte sååååååå orolig inför mina bristfälliga kunskaper inom kirurgin för det känns ändå som om jag har ett ungefärligt grepp om ämnet (TACK GODE ALLAH för kliniska placeringar! Vad skulle jag gjort utan dem?!). Mindre säker känner jag mig inför ortopedin som är för stor och inte lika intressant. :S Suck. Alltid ska det vara något.

Nu ska jag fortsätta min procrastination och hämta min tvätt.
Världen kan vara en underbar plats, vill jag slutligen hälsa och ler maniskt mot skärmen.

Puss o kram!

2 kommentarer:

Christoffer - Bögen från Dalarna sa...

Du skriver väldigt fångande och bra! Långa texter, men det gör mig ingenting. Det är intressant så jag slukas med och läser!

Bananformade land.. Haha. och "Visst är det möjligt att klämma in alla studier om per rectum" Per rectum, haha. Ja, du har då humor! Vi kan bilda klubb med ironisammanhang - miss suicidala tjejen! ;)

Lycka till med tentaplugget, det kommer gå bra! Gör en bra PPP och visa att du kan mer än skriva om Per Rectum på en slide.. Haha.

Christoffer - Bögen från Dalarna sa...

Men det är jättebra! Och någon korrigering behövs inte då det du skriver är väldigt bra. :)

Haha, kådisarna! Usch då. Och Junilistan visste jag inte ens vad det var. Jag fick Moderaterna på andraplats och jag är verkligen inte på deras sida. Jag är också röd. Röstar troligtvis på Socialdemokraterna och sedan Jonas Gunnarsson kanske som representant, då han för fram bra HBT-frågor vilket jag gillar. Men än hinner jag ändra mig! Ska läsa på lite mer så jag inte pratar massa strunt, haha. Sedan kan jag stämpla vad jag ska rösta på. :D