fredag 22 oktober 2010

När människor kan dölja sin identitet bakom ett smeknamn...

... väller rasismen fram. 
Må väl vara så att endast ca 5% av svenska befolkningen röstade på Sverigedemokraterna, men att sympatisörerna är betydligt fler går inte att missa. Jag valde att läsa 40 kommentarer på en av Aftonbladets ledare från igår ( http://www.aftonbladet.se/ledare/article7992398.ab ), om beskjutningarna i Malmö. Jag tar inte ställning till det som står i ledaren utan vad jag fann intressant var kommentarerna. De som jag räknat som främlingsfientliga är kommentarer som direkt uttryckt främlingsfientliga åsikter. De fanns dock en stor majoritet som mellan raderna anspelade på att beskjutningana går att förklara med antingen invandrarna själva som grupp eller invandringspolitiken och politikerna. De tyckte alltså att beskjutningarna hade sin förklaring, vilket jag rent subjektivt känner är rätt motbjudande. Men som sagt, så exkluderade jag dem från räkningen.

Antal som uttryckte direkt främlingsfientlighet: 15 av 40.

Exempel på kommentarer (inte alla inkluderade i räkningen): 

1.jefharn (man) skriver:
Det är väl någon som tröttnat på ligisterna som bränner och förstör allt i sin väg.

2. storfiskarnizze (man) slriver:
En normalbegåvad person inser snabbt att SD inte har ett dyft att göra med allt skjutande i Malmö. Staden är invaderad av kriminella som använder samma metoder som dom gjorde i sina hemländer, dvs mord och alla andra tänkbara våldshandlingar. Slöddret har bara bytt arena till oskuldesfulla Sverige. Som tack för vår gästfrihet.

3. tkatt (man) skriver:
Jo, jo! Finns det något som inte går att skylla på Sd? I det här fallet är det ju antagligen så att galningen reagerar just på den typ av problem som Sd säger sig vilja lösa. Det är väl snarare de som orsakat problemen som ska ställas till svars?

4. AlexanderX (man) skriver:
Saken är ju att även om det är en invandrarhatande nazist så är det ju tack vare den okontrollerade, kravlösa och huvudlösa invandringspolitiken vi för. Vill man att sådana här händelser inte ska hända i framtiden så ska man rösta på SD så vi får ett samhälle där invandrare måste integreras istället för det kravlösa samhälle vi har nu där de så kallade "utanförskapsområdena" är en naturlig konsekvens av den politik som förs.

Varför jag gjorde det här? Dels är det tenta snart, men det var även för egen del för jag ville ha siffror på vad jag såg. Och då tänkte jag att jag lika gärna kunde dela med mig.

Jag är fullt medveten om min bias - då jag själv är en invandrare (eller ja, själv invandrade jag till BB i Malmö från en livmoder, men livmodern hade transporterats över Svea rikes gräns från utlandet. Och det långt innan jag blev skapad. :P)

Inga kommentarer: