tisdag 6 januari 2009

Gaza - etnisk rensning

Många vill veta vad jag tycker. Men av respekt för mina bröder och systrar i Gaza, vägrar jag skriva något nu. Det kommer inte göra varken mina åsikter eller deras lidande rättvisa nog. När jag trodde jag var som mest objektiv, sprängde sionisterna FN-skolor i vilka flera tusen palestinier hade tagit skydd.

Det finns tider då man ska tala och tider då man får vara tyst. För mig är detta ett ypperligt tillfälle to shut the hell up. My opinions are too advanced for the world to grasp. Av respekt, blir min enda gärning att jag ber en bön i mitt hjärta för dessa oskyldiga, att det snart är över.

Märk väl att min tystnad inte är den tystnad som våra regeringar har tillgripit. Det där är endast an act of cowardice.

5 kommentarer:

Steve sa...

-deltar i din bön-

Anonym sa...

Bra beslut

Anonym sa...

Om du ska be om slut på kriget och om fred så be också om att Hamas och andra våldsamma fundamentala Islamister avväpnas och att deras politiska makt tas ifrån dem. Om det kan bli ett sekulärt, demokratisk styre i Gaza (till skillnad från den militärdiktatur som råder nu) så finns det hopp...

Lite fred hade varit härligt tycker jag...

Fatoma sa...

GE, tack för din kommentar.
Diktatur är den regim som till folkets trots tar över makten. Hamas valdes demoktratiskt, och de "demokratiska" länderna vägrade respektera folkets vilja och har svartmålat Hamas som en diktatur.
Att det är en militärdiktatur dessutom förutsätter att det finns en militär över huvudtaget i landet. :) Insatta i konflikten vet att det inte finns en militär i de Palestinska territorierna - de får inte ha en. Dessutom är det den POLITISKA vingen av hamas som har makten, den militanta delen vägrade sitta med i regeringen eftersom den politiska vingen ville förhandla med Isreal.

Ville bara korrigera lite i ditt inlägg. :) Tycka vad man vill om Hamas, men ska man ge sig in i den här konflikten är det viktigt att vara objektiv och kunna sin fakta.

Vill du att fundamentala Islamister ska avväpnas (vilket jag håller helt med dig om) så måste även regeringar som visat gång på gång att de inte kan hantera en militär avväpnas (exv Israel, Pakistan, Sudan, Turkiet, USA mfl - kan du historia vet du varför :) ). Dessa länder kan sen få militärt skydd när dem behöver det av internationella styrkor. Önsketänkade, jag vet...

Om vi inte slutar tänka i "vi mot dem" - banor kanske vi kan äntligen enas om principer som kan tjäna mänskligheten och som gäller över alla och som INGEN står över.

Fortsätt gärna läsa min blogg. :)

Steve sa...

Hmm, jag är inne på samma banor som Fattema.. Eftersom vi dagligen matas med nyhetsrapporteringar skrivna i väst, får vi en tämligen subjektiv syn på läget i övriga världen. Att läsa tidningar nuförtiden kräver att man själv tänker till också, och inte slukar allt med hull och hår.

Hamas är som sagt folkvalt, men accepteras inte eftersom det inte passar in i vår bild av demokrati; att radikala partier faktiskt valdes av folket. Det är som att Sverigedemokraterna (Gud nåde..) plötsligt får 15% av rösterna i nästa val, och övriga partier beslutar sig för att blankt ignorera dem och kräva nyval.

För att lösa denna väldigt gamla konflikt i Mellanöstern måste man först förstå all den historia som ligger bakom och försöka finna en lösning inom befolkningens ramar istället för att applicera vår västerländska synsätt på det hela. Att vi tvingar på människor vår form av demokrati kommer aldrig att fungera och lär enbart väcka mer anstöt hos lokalbefolkningen och elda på det hat gentemot västvärlden som redan råder där nere.

Ska jag vara riktigt pessimistisk tror jag inte på att konflikten kan lösas under mina levnadsår. Det krävs att nästa generations barn inte uppfostras till att hata, innan slutet av tunneln kan ses..