lördag 4 oktober 2008

Att pierca sig och på akuten...

Okej, jag har verkligen haft en urge att få pierca mig i tungan. Det är skiiiiiitsnyggt enligt min mening. När jag kom till jobbet i helgen och en jobbarkompis hade sin fina piercing i tungan, då blev dessa känslor så mycket starkare och jag har nästan, bara nästan varit på väg att börja utreda möjligheterna till detta i Uppsala. Men bara för att få hjälp på vägen, ffa mentalt men även rent praktiskt så frågar jag människor i min omgivning om jag ska genomgå något sådant som att pierca mig i tungan... Då får jag följande svar:
  • NEJ! DET ÄR JU SKITÄCKLIGT! (Varför?) DET ÄR BARA DET!
  • Det är porrigt! I vissa fall kan det vara bra med porrigt, men inte om man ska bli läkare.
  • Nej!
  • Du kommer läspa... Nej, först kommer du ha en tjock och äcklig tunga i två veckor och sen blir den infekterad och sen sväljer du bakterierna och döööööör.... Och sen om du inte dör så kommer du läspa.
  • Det är fööör ghetto...
  • Det är fjortisvarning. Sånt gjorde man när man var fjortis.
  • Det är bara inte du. Du är en duktig flicka.
  • Du kommer få fullt av såna där, du vet.. Bakterier i munnen. (Jag brydde mig inte ens om att förklara...)
  • Varför det gumman? Är du... ledsen?
  • Min ena syster: Fan vad grymt! Och så visar du den till Baba! Fan vad arg han skulle bli.
  • Min andra syster: NEJ! Vill du att baba ska mörda dig?!
  • Baba: Vill du att jag ska mörda dig?!?! (Och nåt om fula och dåliga flickor och piercingar i tungan.)
  • Mama (tar sig för hjärtat): Om du gör det är du inte min dotter och jag vet inte vem du är.

Så, det verkar inte finnas några positiva åsikter om mig och en piercing i tungan... Jag kanske får låta bli ändå. Börja röka istället! Jag och Linda blir som hon där Ger-Lena, som springer ut varje rast och leker skorsten!

***

Igår var akuten lugn (BOOOOORING) förutom på en etylintox som jämrade sig om att hon inte skulle dricka mer och att hon ville ha sina föräldrar! (Jag själv skulle inte vilja att mina föräldrar ser mig i ett sådant tillstånd, men men...)

Handledarna var bra. Handledare ett var väldigt pedagogisk... Vääääääldigt pedagogisk och på ett (omedvetet) förolämpande vis förklarade vad simvastatin används till... Kan det vara mitt babyface och smink som gör att folk tror jag är helt IQ-befriad? Kan det?! Men jag fick en stjärna i alla fall. :D

Handledare 2 var asgryyyyyyyyyym! Det var direkt getting to business. Inget förmildrande eller vänligt bemötande, utan kandidat ett tar det fallet och två det andra. Vi fick t o m ta emot patienter i akutrummet... liksom!! Sen att hon kom från Malmö... JAAAAAA! Vi hade så otroligt kul åt uppsalas stora torg! Och båda fick äntligen vädra ut sitt undangömda hat för denna skitstad! Jag vill bli som henne när jag blir stor...

Och så hade jag världens gulligaste patient som försäkrade mig om att jag skulle bli en underbar läkare. Han vet, han har två läkarbarn. ;)

Och så insåg jag hur tacksamma patienter med nedsatt At och demens är när det gäller anamnes... Det är inget att ta där, vilket gör att allt blir så smidigare. Är dem dessutom sängliggande, slipper man ändå hålla på med en massa trams-neurologi... Och jag satte min första pneumoni diagnos! Härliga tider...

7 kommentarer:

Anonym sa...

NEEEEEEEEJ DET ÄR ÄÄÄCKLIIIIIGT!!!

Och jag skulle inte kalla ditt Uppsala-hat undangömt, hehe.

Fatoma sa...

Lol... men mitt riktiga uppsala-hat... Det där djupa, onda, svarta hatet är. :P

Steve sa...

Jag ska vara finkänslig och säga att det faktiskt stör ditt uttal av ord, och det är dåligt mot tänderna. Dina patienter kan provoceras av din piercing, men sen så kommer du ju inte ha den i när du arbetar. Sen att din baba och mama blir rent bestörta talar ännu mer för att planerna är lite extrema...

Men jag tycker om dig även om du skulle skaffa en piercing genom näsborren. :-P Så vet du det nu.. hehe

Anonym sa...

i have to agree with all the listed reason for you not to pierce your tongue. But on the other hand, i know my 15 year old niece had a fake tongue piercing (like you could put it on and take it off without actually having to pierce). She used it to scare my dad in a practical joke a year ago or so. So maybe you should investigate the possibilities of acquiring one of those? that way you can chose to to put it on or take it off at will!

Fatoma sa...

I'll do some investigations in the matter... hmmm. Sounds like an idea. :D Thanks nilse. :)

Anonym sa...

Det kanske inte är en så dum idé med tungpiercing trots allt... Man skulle ju kunna fästa ciggen i en typ silverring och därmed ha två händer fria när man röker! Dessutom förgiftar man säkert alla hemska streptokocker också! Win-win-situation! Kör hårt!

Kramar från Din Linda

Kim sa...

Hej, hittade precis din blogg och såg detta med piercing... Jag är 14 år och vill själv har piercing i tungan, DET E GRYMT SNYGGT!! Min ena storsyster har det och hon stof trivs. Det är bara 1 av 100 vars tunga svullnar upp och 1 av 20 som börjar lesba! Jag tycker att du ska följa din vilja och skit i vad dom andra tycker. Om du nu vill pierca dig i tungan så gör det, om din familj älskar dig så ska dom accseptera att du gör det!!